حکم اعدام جمشید شارمهد صادر شد

سازمان عفو بین‌الملل بازداشت جمشید شارمهد را «ناپدیدسازی قهری» اعلام کرده است

خانواده جمشید شارمهد می‌گویند این زندانی دوتابعیتی قربانی دستگاه تبلیغاتی، غیراخلاقی و غیرانسانی جمهوری اسلامی شده است‌ــ تابناک

جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ربوده‌‌شده محبوس در زندان جمهوری اسلامی، به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز سه‌شنبه دوم اسفند، گزارش کرد این حکم پس از اتمام رسیدگی پرونده و تحقیقات و برگزاری چندین جلسه دادگاه، صادر شده است. شارمهد در این حکم به «طراحی و هدایت اقدام‌های تروریستی» متهم شده و خبرگزاری میزان هم ادعا کرده است که او قصد داشت ۲۳ اقدام تروریستی انجام دهد که موفق شد پنج مورد را اجرا کند.

هدایت و رهبری گروه تندر، ارتباط با مقام‌ها و افسران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، بمب‌گذاری در شیراز در سال ۱۳۸۷، انفجار در کفشداری مقبره خمینی و فروش اطلاعات موشکی سپاه پاسداران از جمله اتهام‌های شارمهد اعلام شده‌اند.

وزارت اطلاعات خبر ربایش جمشید شارمهد را ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد و مدعی شد او را طی «عملیاتی پیچیده»، به ایران منتقل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شارمهد پس از فرود فولادوند، دومین رهبر گروه انجمن پادشاهی است. مقام‌های جمهوری اسلامی این گروه را که شاخه‌ای مسلحانه به نام «تندر» دارد، «تروریستی» می‌دانند. این گروه هدف خود را براندازی نظام جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

جمشید شارمهد متولد سال ۱۳۳۴ است و پیش از ربایش، در لس‌آنجلس آمریکا زندگی می‌کرد و پیش از آن، ساکن آلمان بود. او در جلسات دادگاه، اتهام‌های وارده را رد کرد و گفت در اقدام‌های مسلحانه‌ای که نهاد‌های امنیتی او را به دست داشتن در آن‌ها متهم کرده‌اند، نقشی نداشته است. خانواده شارمهد هم می‌گویند او فقط سخنگوی تندر بوده و فعالیت‌هایش به حملات داخل ایران ارتباطی نداشته است.

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، نیز طی این مدت بارها ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی علیه پدرش را رد کرده است. به گفته او، پدرش به این دلیل که «صدای مردم» بود و تابعیت آلمانی دارد، قربانی این رفتار ضد‌انسانی جمهوری اسلامی شده است.

او با انتقاد از نحوه برگزاری دادگاه پدرش، گفت: «این نامش نه دادگاه است نه عدالت. پدرم قربانی یک دستگاه تبلیغاتی، غیراخلاقی و غیرانسانی است.»

غزاله شارمهد افزود: «ما به‌عنوان تنها نماینده پدرم به‌شدت به این دادگاه و روند رسیدگی اعتراض داریم و از همه خبرنگاران و فعالان حقوق بشر می‌خواهیم به ما کمک کنند این مزخرفات را متوقف کنیم.»

او پیش‌تر هم بارها از مقام‌های بلندپایه آلمان خواسته بود برای برقراری تماس تلفنی با پدرش تلاش کنند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر نحوه بازداشت جمشید شارمهد را «خودسرانه» و «ناپدیدسازی قهری» اعلام کرده و خواستار آزادی فوری این شهروند دوتابعیتی ایرانی‌ــ‌آلمانی شده بود.